Algemene Voorwaarden
Peeters Tweewielers
KOOP, REPARATIE & ONDERHOUD
Algemeen
Deze Algemene Voorwaarden gelden met ingang van 1 juni 2022. Deze voorwaarden zijn tot stand gekomen in overleg met de Consumentenbond en de ANWB in het kader van de SER Coördinatiegroep Zelfreguleringsoverleg (CZ).
Definities
- Tweewieler: alle soorten (elektrische) fietsen, snorfietsen, bromfietsen, motorfietsen (waaronder motorscooters) en scooters (waaronder bromscooters), al dan niet met zijspan.
- In te kopen tweewieler: de tweewieler die als deel van de overeenkomst door de consument aan de ondernemer wordt verkocht.
- Overeenkomst: de overeenkomst van koop en verkoop van een nieuwe of gebruikte tweewieler, onderdelen of accessoires.
- Consument: de natuurlijke persoon die handelt voor doeleinden die buiten zijn bedrijfs- of beroepsactiviteit vallen en die een koopovereenkomst of opdracht aangaat.
- Opdracht: de overeenkomst voor werkzaamheden zoals montage, demontage, reparatie, onderhoud, wettelijke keuringen of noodreparaties.
- Niet-vermijdbare kosten: alle kosten die noodzakelijk zijn om met de gekochte tweewieler weg te rijden.
- Vermijdbare kosten: optionele kosten die niet in de standaardprijs van de tweewieler zijn opgenomen.
- Schriftelijk: in geschrift of elektronisch.
-
Garantie:
- Wettelijke garantie zoals bedoeld in artikel 7:17 Burgerlijk Wetboek.
- Fabrieks- of importeursgarantie op tweewielers, onderdelen en accessoires.
Koop
Artikel 2 - Het aanbod
- De ondernemer doet mondeling of schriftelijk een aanbod, vergezeld van deze algemene voorwaarden.
- Het aanbod bevat een duidelijke omschrijving van het product, de prijs en de rechten en verplichtingen van beide partijen.
- De prijs van een aangeboden tweewieler is inclusief niet-vermijdbare kosten.
- Afbeeldingen van producten zijn waarheidsgetrouw.
- Kennelijke vergissingen binden de ondernemer niet.
- De consument moet het aanbod binnen de gestelde termijn aanvaarden.
Artikel 3 - De overeenkomst
De ondernemer legt de overeenkomst schriftelijk vast en verstrekt de consument een kopie.
Artikel 4 - Inhoud van de overeenkomst
De schriftelijke overeenkomst bevat onder andere:
- De identiteit en contactgegevens van de ondernemer.
- Een omschrijving van de tweewieler, onderdelen of accessoires.
- De prijs, inclusief accessoires en niet-vermijdbare kosten.
- De garantiebepalingen en betalingsvoorwaarden.
- De leveringsdatum (vermoedelijk of vast). Als geen datum is afgesproken, wordt binnen 30 dagen geleverd.
Reparatie en onderhoud
Artikel 10 - Prijsopgave en termijn
- De opdracht voor werkzaamheden wordt bij voorkeur schriftelijk vastgelegd.
- De ondernemer geeft vooraf een prijsopgave en een opleveringsdatum.
- Een richtprijs voor fietsreparaties van €20,- of meer mag maximaal 10% worden overschreden zonder overleg met de consument.
- De consument mag de opdracht altijd opzeggen, maar moet reeds gemaakte kosten vergoeden.
Artikel 11 - De rekening
De ondernemer verstrekt een gespecificeerde factuur van de uitgevoerde werkzaamheden.
Artikel 12 - Stallingskosten
- Indien de consument de tweewieler niet binnen twee weken ophaalt na afronding van de reparatie, kan de ondernemer stallingskosten rekenen.
- De hoogte van de stallingskosten wordt redelijk bepaald door de ondernemer.
Garantie
Artikel 15 - Garantie op gekochte tweewielers en onderdelen
- De consument heeft recht op wettelijke garantie en eventuele fabrieks- of importeursgarantie.
- Op gebruikte tweewielers geldt minimaal 12 maanden aankoopgarantie, tenzij de consument hier schriftelijk van afziet.
- Voor garantie gelden de volgende minimum aankoopprijzen:
- Bromfietsen, scooters en snorfietsen: minimaal 50% van de oorspronkelijke catalogusprijs.
- Motorfietsen: minimaal 35% van de oorspronkelijke cataloguswaarde en minimaal €3000,-.
- Fietsen: minimaal €250,-.
Artikel 16 - Reparatie- en onderhoudsgarantie
- De ondernemer garandeert dat werkzaamheden worden uitgevoerd met vakmanschap en deugdelijk materiaal.
- Garantie op onderhoudswerkzaamheden geldt 3 maanden voor fietsen, snorfietsen en scooters en 6 maanden voor motorfietsen.
Algemene bepalingen
Artikel 17 - Betaling
- Betaling vindt contant of via bankoverschrijving plaats bij aflevering of oplevering van de werkzaamheden.
- Bij uitgestelde betaling geldt een betalingstermijn van één maand.
Artikel 18 - Eigendomsvoorbehoud
De tweewieler blijft eigendom van de ondernemer totdat de volledige betaling is voldaan.
Artikel 22 - Geschillenregeling
- Geschillen worden bij voorkeur eerst met de ondernemer besproken.
- Als geen oplossing wordt gevonden, kan de consument het geschil binnen 12 maanden voorleggen aan de Geschillencommissie Tweewielers (De Geschillencommissie, Postbus 90600, 2509 LP Den Haag).
- De geschillencommissie doet bindende uitspraak.